Leestijd: 7 min.

Meer plezier, minder alcohol: Zo maak je je vakantie onvergetelijk

Mensen die worstelen met alcoholverslaving ervaren niet alleen lichamelijke en geestelijke uitdagingen, maar ook diepe emotionele wonden. Veel van deze wonden ontstaan door de leugens die we, vaak al op jonge leeftijd, over onszelf zijn gaan geloven. We denken dat we niet goed genoeg zijn, dat we falen of dat we het geluk niet verdienen. Maar wat als ik je vertel dat deze overtuigingen niet de waarheid zijn? Wat als God een andere waarheid over jou spreekt? In dit artikel belichten we hoe God de belangrijkste rol speelt in het herstelproces, en waarom het belangrijk is om Zijn waarheid te omarmen in de weg naar een nuchter en vervuld leven.

Michaël Niclaus: De alcoholcoach die God betrekt in het herstel

Michaël Niclaus is niet zomaar een alcoholcoach. Hij is een zeer ervaren expert met meer dan tien (10) jaar ervaring en hij heeft al duizenden mensen geholpen om de strijd tegen alcoholverslaving aan te gaan. Wat Michaël uniek maakt, is zijn diepe overtuiging dat God een centrale rol speelt in het herstelproces. Waar veel programma’s, zoals het bekende 12 stappenprogramma, God bewust buiten het proces willen laten, integreert Michaël juist spiritualiteit en geloof in zijn begeleiding. Hij biedt op maat gemaakte plannen aan die niet alleen gericht zijn op het stoppen of verminderen van alcoholgebruik, maar ook op het herstellen van de geestelijke gezondheid en het opbouwen van zelfvertrouwen vanuit Gods waarheid.

Lees ook: De Eerste Stappen naar een Alcoholvrij Leven: Tips van een Expert

Alcoholgebruik kan een aanzienlijke impact hebben op iemands leven, zowel fysiek als mentaal. Het besluit om alcohol uit je leven te bannen, is een moedige stap naar een gezondere en gelukkigere toekomst.

De leugens die we geloven

Het komt veel voor dat mensen die kampen met een alcoholverslaving, zonder het te beseffen, vaak verkeerde overtuigingen over zichzelf met zich meedragen. Deze overtuigingen kunnen voortkomen uit negatieve ervaringen in de kindertijd, zoals ouders die met eigen problemen worstelen en hun pijn projecteren op hun kinderen. Het resultaat? Een verwrongen zelfbeeld, gevoed door leugens zoals: “Ik ben niet goed genoeg” of “Ik zal altijd falen”.

Maar dit is niet de waarheid die God over jou uitspreekt. God ziet jou als Zijn geliefde kind, waardig en krachtig. Door de leugens over jezelf los te laten en te vervangen door de waarheid van God, zet je een cruciale stap in je herstelproces. Zoals Michaël vaak zegt: “Je kunt niet herstellen als je nog steeds de leugens gelooft die je in eerste instantie gebroken hebben”.

Waarom God betrekken in je herstelproces?

In veel herstelprogramma’s, zoals het 12 stappenprogramma, is er steeds meer een tendens om spiritualiteit en geloof los te koppelen van het herstelproces. Hoewel de eerste versies van het programma oorspronkelijk een focus hadden op geloof, heeft de moderne benadering van veel supportgroepen voor alcohol ervoor gekozen om God uit de stappen te laten. Dit kan voor sommige mensen werken, maar voor velen kan het, het proces juist moeilijker maken. Zonder Gods waarheid als fundament, blijven ze vastzitten in het idee dat ze hun eigen problemen moeten oplossen met wilskracht en zelfdiscipline, wat vaak leidt tot teleurstellingen.

God in het herstelproces betrekken betekent echter dat je erkent dat je de kracht niet alleen uit jezelf hoeft te halen. Je mag vertrouwen op iets (of beter gezegd, Iemand) dat groter is dan je eigen worstelingen. Het gaat erom te beseffen dat herstel niet alleen een fysiek of mentaal proces is, maar ook een spirituele reis. Door Gods waarheid te omarmen, geef je jezelf de ruimte om te helen, niet alleen van alcoholverslaving, maar ook van de emotionele en geestelijke wonden die eraan ten grondslag liggen.

De waarheid van Jezus Christus: Een nieuwe identiteit

Een van de krachtigste veranderingen die kunnen plaatsvinden tijdens het herstelproces, is het opnieuw ontdekken van wie je werkelijk bent in de ogen van Jezus. Terwijl de wereld je misschien definieert door je fouten, je mislukkingen of je verslaving, ziet Jezus Christus jou door een heel ander perspectief. Hij ziet jou als een geliefd kind, iemand die niet wordt gedefinieerd door zijn verleden, maar door de waarheid die Hij over jou uitspreekt.

Wanneer je begint te leven vanuit de waarheid van Jezus Christus, in plaats van de leugens van de wereld of zelfs van jezelf, verandert je hele perspectief. Je begint te begrijpen dat je waardigheid niet afhangt van je prestaties of je mislukkingen, maar van je identiteit in Christus. Deze verschuiving is van groot belang in het opbouwen van zelfvertrouwen en geestelijke gezondheid tijdens je herstelproces.

In dit boek deel ik mijn persoonlijke reis waarin ik heb ontdekt hoe het evangelie en de invloed van Jezus mijn leven hebben veranderd. Ik nodig je uit om je te laten inspireren en om open te staan, zonder vooroordelen die voortkomen uit de katholieke achtergrond. Ontdek hoe mijn ervaringen jouw kijk op ‘God’ kunnen veranderen.

Michaël Niclaus

Alcohol coach en schrijver, De beste beslissing

Lees ook: Verslaving: Herstel je identiteit en vind vrijheid zonder alcohol

Ontdek in “Verslaving: Een (verborgen) identiteitscrisis” hoe alcohol je identiteit vertroebelt en leer jezelf opnieuw kennen tijdens het herstelproces.

Spirituele groei en positieve affirmaties

Een manier waarop Michaël zijn cliënten helpt om Gods waarheid in hun leven te verankeren, is door middel van positieve affirmaties. Dit zijn bewuste uitspraken die de waarheid van God over jezelf bevestigen. Bijvoorbeeld: “Ik ben geliefd door God” of “Gods kracht werkt in mij”. Deze affirmaties helpen niet alleen om de leugens die je over jezelf hebt geloofd te ontkrachten, maar ze versterken ook je geestelijke gezondheid en helpen je om stap voor stap een nieuwe identiteit op te bouwen. Ze zijn een fundamenteel onderdeel van het nuchter leven, waarin je niet alleen fysiek herstelt, maar ook geestelijk en emotioneel groeit.

Vraag en antwoord

Hoe kan ik God betrekken in mijn herstelproces?
God betrekken in je herstel begint met gebed en overgave. Vraag God om je te leiden en te helpen de waarheid over jezelf te ontdekken. Zoek steun in een geloofsgemeenschap en overweeg begeleiding van een alcoholcoach die ook spiritualiteit integreert, zoals Michaël Niclaus.

Wat is het verschil tussen het 12 stappenprogramma en herstel met God?
Het 12 stappenprogramma legt de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid en het loslaten van controle, maar in veel moderne versies wordt de rol van God beperkt of genegeerd. Herstel met God gaat echter uit van een diepe, persoonlijke relatie met Hem en het ontvangen van Zijn kracht en leiding in het proces.

Hoe weet ik of de overtuigingen die ik heb, leugens zijn?
Vraag jezelf af of de overtuigingen die je hebt, overeenkomen met wat God in de Bijbel zegt. God ziet jou als waardevol, geliefd en krachtig. Elke overtuiging die hiermee in strijd is, is waarschijnlijk een leugen die je over jezelf bent gaan geloven.

Waarom is spiritualiteit belangrijk in herstel van verslaving?
Spiritualiteit biedt een diepere dimensie in herstel, waarbij je niet alleen focust op fysieke en mentale genezing, maar ook op geestelijke groei. Het geeft je kracht en hoop, en helpt je om betekenis en doel te vinden in je nuchtere leven.

Kan ik herstellen van alcoholverslaving zonder God?
Hoewel sommige mensen succesvol herstellen zonder een geloofsovertuiging, vinden velen juist in hun relatie met God de kracht en het perspectief die ze nodig hebben om blijvend herstel te ervaren. Gods waarheid geeft een nieuwe, hoopvolle kijk op jezelf en je toekomst.

Uit de schaduw van verslaving met God

Herstel van alcoholverslaving is een intens proces, maar het hoeft niet iets te zijn dat je alleen doet. Michaël Niclaus biedt gepersonaliseerde begeleiding die je niet alleen fysiek ondersteunt, maar je ook helpt om geestelijk te groeien door God in je herstelproces te betrekken. Zijn benadering gaat verder dan enkel stoppen met alcohol: het gaat over het ontdekken van de waarheid die God over jou uitspreekt en het opbouwen van een leven dat gebaseerd is op liefde, hoop en herstel. Wil jij ook de waarheid van God in jouw leven toelaten en werken aan blijvend herstel?  Zet vandaag de eerste stap naar De Beste Beslissing van je leven – een nieuwe toekomst vol vrijheid en zelfbewustzijn.

Michaël Niclaus is een ervaren alcoholcoach en erkende counselor met meer dan 10 jaar ervaring in het ondersteunen van mensen met alcoholverslaving. Hij heeft zich gevestigd als dé alcoholexpert van Vlaanderen en heeft al duizenden mensen geholpen. Michaël biedt gepersonaliseerde plannen aan en helpt cliënten bij het verminderen of stoppen van alcoholgebruik, en ondersteunt hen bij het opbouwen van een gezonder en gelukkiger leven zonder alcohol. Michaël staat klaar om eenieder te helpen en te begeleiden bij elke stap op weg naar herstel. Hij kan je helpen om een ​​gepersonaliseerd plan te ontwikkelen dat past bij jouw unieke behoeften.

Samen kunnen we deze uitdaging aangaan en zorgen voor ‘De Beste Beslissing’ voor jou. Als je meer wilt weten over alcoholisme, blijf dan onze blogs volgen en deel deze waardevolle informatie met je vrienden en familie. Blijf geïnformeerd en blijf veilig.

Onthoud, samen kunnen we alcoholverslaving verslaan.

Lees ook: Alcoholisten: dit zijn de 5 soorten

Een typische alcoholist bestaat niet. Hoewel veel mensen een stereotiep beeld hebben van alcoholisten, heeft elke persoon zijn eigen unieke omstandigheden. In werkelijkheid zijn er verschillende soorten of subtypen alcoholisten, elk met hun eigen karakteristieken.

Coaching 1 op 1

Als je geïnteresseerd bent in coaching, beginnen we altijd met een kennismakingssessie. Deze sessie kan 1 uur of 100 minuten duren. Een sessie van 1 uur kan online plaatsvinden. Kies je voor een sessie van 100 minuten, dan kan deze zowel online als persoonlijk bij mij plaatsvinden, wat altijd een aangename ervaring is.

Email
Contact
Adres

IJzerstraat 3
8370 Blankenberge
KBO: 0849.946.563

Copyright © 10/18/2024 De Beste Beslissing. All Rights Reserved.